Er moet bij mij 9 buisjes bloed worden afgenomen. Is dit extreem veel? kun je hier ook slap van worden?

of zul je na afloop niets merken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen enkele reden om je zorgen te maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een lage HB-waarde hebt kan je je zeker moe voelen daarna. Ik vind 9 buisjes best veel, misschien zijn het kleine buisjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je zeker dat het 9 buisjes zijn? als er op het formulier 9 verschillende dingen aangevinkt zijn, hoeft dit niet te betekenen dat het ook 9 buisjes zijn.. meestal kunmen ze verschillende dingen controleren uit een buisje bloed. zijn het er wel 9 buisjes dan zal het ook vast goed komen. sterkte!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9 grote buisjes waren het bij mij

Antwoorden (5)

Nee hier merk je niets van. Het lijkt veel maar dat is het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor bloedafname worden verschillende typen buizen gebruikt omdat daar vaak al van te voren toevoegingen worden ingestopt. Voor verschillende testen zijn soms verschillende toevoegingen vereist. Daarom hangt de hoeveelheid buizen af van de combinatie van testen die is aangevraagd.
Dat zit zo: buiten het lichaam stolt het bloed snel en de kans is groot dat er daardoor bij bepaalde analyses verstoppingen onstaan, of klontering optreedt waardoor bijvoorbeeld cellen niet meer geteld kunnen worden. Om dit te voorkomen stopt men stollingsremmers in de buizen. De stollingremmer die voor celtelling het meest geschikt is, levert echter bij veel chemische bepalingen storingen op, waardoor die bepalingingen onjuiste afwijkingen vertonen. Daarom moet voor deze chemische bepalingen weer een andere stollingremmer worden gebruikt.
De medewerkers van het laboratorium zullen er altijd op het letten dat voor ieder aangevraagd onderzoek het meest geschikte type buis wordt gebruikt, zodat alle bepalingen zo betrouwbaar mogelijk uitgevoerd kunnen worden. Daarbij wordt er natuurlijk voor gezorgd dat er nooit onnodig veel bloed wordt afgenomen en worden waar mogelijk meerdere onderzoeken uit dezelfde buis gedaan.

Na het afnemen van je bloed kun je enige tinteling (op de plek) in je arm ervaren. Dat je arm slap aanvoelt is ook niet vreemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je bang bent 9 keer geprikt te worden: ze prikken maar één maal en dan zit er een buisje in waar vervolgens alle 9 buisjes mee worden getapt. Je merkt er nauwelijks iets van. Mocht je toch duizelig worden (vaak is dat van spanning en niet van de bloedafname) dan zeg je dat even en laten ze je even bijkomen. Ze zullen je nooit zomaar de straat opsturen als je je niet goed voelt.
Ivana
11 jaar geleden
na afloop voel je er niets van ,dat gebeurt bij mij geregegeld.we hebben heel veel bloed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9 buisjes is in mijn ervaring bovengemiddeld maar niet extreem veel. Je zal er wellicht iets zwak van kunnen zijn, maar dit zal dit erg lang hoeven duren.
De buisjes zijn niet zodanig groot om echte schade aan te richten. Daarnaast is je lichaam zo ingesteld dat je bloed zich snel weer aanmaakt.
Als je je direct na de bloedafname nog wat slapjes voelt (wat ik niet uitsluit) kun je het beste nog even in de wachtkamer gaan zitten tot je weer sterk op je benen staat.
Zorg daarna dat je dan in ieder geval wel wat zout eet. Een gebakken eitje met kaas en tomaat zou daarna bijvoorbeeld een goed gerecht zijn.

Mocht je je alsnog onzeker voelen weet de prikdame precies wat je het beste kunt doen.

En zoals één van mijn voorgangers al zei, negen verschillende kruisjes op het formulier betekenen niet per definitie ook negen verschillende buisjes, wees gerust.